تجزیه و تحلیل
ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

تجزیه و تحلیل:

در يادگيري زبان ،گوش دادن اولين مهارت زباني است که آموخته مي شود . همه ي ما قبل از صحبت کردن ، گوش دادن را آموخته ايم و سپس صحبت کردن ، خواندن و نوشتن را ياد گرفته ايم . زبان شناسان معمولاً بين شنيدن و گوش دادن تمايز قايل مي شوند . شنيدن امري طبيعي است  نياز به يادگيري ندارد ، ولي گوش دادن مهارتي است

 که خود داراي خرده مهارت هاي قابل يادگيري مي باشد . در واقع شنيدن فعاليتي زيستي (جسمي) و گوش دادن ، فرآيندي ذهني است براي داشتن يک ارتباط خوب ، نه تنها بايد بدانيم چگونه به سخنان دوستانمان گوش دهيم بلکه بايد بدانيم چگونه سخني بگوييم . يک ارتباط خوب از سخن گفتن و گوش دادن دو طرفه شکل مي گيرد 

براي آن که ديگران احساسات ، عواطف ، خواسته ها و آن چه را در درون ما مي گذرد بفهمند و درک کنند بايد درباره ي آن ها سخن بگوييم . البته بايد به اين نکته نيز توجه کنيم که تنها سخن گفتن مهم نيست بلکه چگونه سخن گفتن نيز اهميت بسياري دارد . براي اين که بتوانيم ارتباط خوبي برقرار کنيم بايد به طرز صحيحي سخن بگوييم .

يکي از نکاتي که بايد به آن توجه کنيم آن است که هنگام سخن گفتن براي آن که شنونده سخنان ما را به خوبي بفهمد و ارتباط خوبي برقرار گردد نبايد به اطراف نگاه کنيم ، بلکه بايد به شنونده نگاه کنيم . نکته ي ديگر اين است که هنگام سخن گفتن بايد صداي ما متناسب باشد . همچنين بايد هنگام سخن گفتن درباره يک موضوع ، دقيقاً پيرامون همان موضوع سخن بگوييم . اگر در مورد هر موضوعي که به ذهنمان مي رسد صحبت کنيم دچار پراکنده گويي مي شويم و در نتيجه ديگران به هيچ وجه متوجه منظور ما نخواهند شد. اگر ما بتوانيم اين نکات را در سخن گفتن رعايت کنيم ، مسلماً مي توانيم يک ارتباط مؤثر و گفتگوي خوب با دوستانمان داشته باشيم .

پيشرفت نوشتن امري است تدريجي ولي در آخر همه ي دانش آموزان آن را با درجات مختلف و در زمان هاي متفاوتي مي آموزند . در تمام مراحل نوشتن به همان اندازه که به موضوعي اهميت داده مي شود بايد به پاکيزه نويسي ، خوانانويسي ، زيبانويسي ، نقطه گذاري ، جمله بندي ، ساختمان و عبارت نيز توجه شود .

گاهي نوشتن جنبه ي تقليد دارد . ساده ترين نوع نوشتن رونويسي است که دانش آموز از روي نوشته ديگر تقليد مي کند و مي نويسد ولي استفاده زياد از رونويسي ، دانش آموز را بي ابتکار به بار آورده و قدرت تفکر و کار کردن مستقل را از وي سلب مي نمايد و يکي از عوامل اصلي بي دقتي و بد خطي و غلط نويسي مي گردد .

«شکل نوشتاري زبان عالي ترين و پيچيده ترين شکل ارتباط است . در سلسله مراتب مهارت هاي زبان ، نوشتن ، آخرين مرحله اي است که آموخته مي شود . آموخته هاي بنيادي و تجارب مفيد مهارت هاي زباني در گوش دادن ، سخن گفتن و خواندن در واقع پيش نيازي براي نوشتن محسوب مي شوند .

در دنياي امروز نوشتن از مهمترين وسايل تفهيم و ارتباط به شمار مي رود و در نشر عقايد و افکار و نزديک کردن جوامع بشري و اشاعه ي فرهنگ و تمدن نقش حياتي دارد .

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:, :: 15:26 :: توسط : زرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم